چکیده
بازیهای آموزشی میتوانند به عنوان رسانهای مفید و کارآمد در سطوح رسمی و غیررسمی مورد استفاده معلمان قرار گیرند. هدفهایی این بازیها فقط تفنن یا پرکردن اوقات فراغت نیست، بلکه چنین بازیهایی، در ضمن ایجاد لحظاتی لذت بخش و فرحانگیز برای مخاطبان، با فراهم ساختن تجربههایی نزدیک به تجربههای دست اول، یادگیری سریعتر و پایدارتر را سبب میشوند حضور فعالانه متعلمان در فرآیند یادگیری، مستلزم فراهمسازی شرایط و زمینه مناسب در محیط آموزشی است . بازیهای آموزشی خوب بیشتر بر تفکر و برنامهریزی تأکید میکنند تا حفظ کردن مطالب. دانش آموزانی که در یادگیری مفاهیم موجود در نوشتهها و متون چاپی با مشکل روبهرو هستند بازیها را درک میکنند و غالباً اعتماد به نفس خود را از راه نقش آفرینی توسعه میدهند . امروزه اهمیت و ارزش بازی در دوران کودکی به وسیله پژوهشهای گسترده مورد توجه قرار گرفته است. بازی روی رشد جسمی، عاطفی، ذهنی، آموزشی، اخلاقی، شخصیتی و اجتماعی تأثیر میگذارد و ارزش تشخیصی و درمانی نیز دارد. عدّهای معتقدند که بازیهای رایانهای رابطه منفی با عملکرد تحصیلی و وضعیت سلامت روانی داشته و بر میزان رفتارهای پرخاشگرانه،اضطراب،افسردگیوگوشهگیری نوجوانانی که به این بازیها میپردازند،تاثیر دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. متغیرهای وابسته پژوهش حاضر سلامت روانی (با ابعاد اضطراب،خصومت،افسردگی، جسمانی کردن ، حساسیت بین فردی) و عملکرد تحصیلی بودند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مقطع تحصیلی هستند. ما این مقاله به اهمیت و ضرورت بازی و روش های آن برای یادگیری موثر تر پرداختهایم.
واژهگان کلیدی : بازیهای رایانهای،دانشآموزان،رایانه،نگرش
بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان_1686807359_61847_9883_1386.zip0.56 MB |